Bebisens sömn- det här behöver du veta

Föräldraskap kan i perioder handla nästan uteslutande om att febrigt jaga efter djupt efterlängtade sömntimmar. Trots att de flesta nyfödda bebisar sover extremt mycket går många nyblivna föräldrar runt som i en dimma av sömnbrist innan de har funnit sin rytm i det nya livet med en bebis. Det finns mycket som är fiffigt med hur naturen har skapat oss men de stora skillnaderna i hur ett spädbarn vill sova och hur en vuxen vill sova måste ändå klassas som en biologisk ofullkomlighet, åtminstone utifrån hur vi lever idag.

Så sover bebisen den första tiden

Barn är olika

Alla barn är individer och sömnen är inget undantag. Vissa barn kan sova sig igenom en jordbävning och vissa barn vaknar av att någon andas lite för högt. Det kan också ändra sig i perioder så att det barn som sov så bra för en vecka sedan plötsligt är extremt lättväckt och det barn som brukade vakna av minsta lilla ljud plötsligt sover som en liten ängel till föräldrarnas förvåning. I vissa perioder av snabb utveckling kan också bebisen för att kunna sova behöva att en förälder ligger bredvid hela tiden och vaknar så fort kroppskontakten bryts, närheten ger trygghet i en värld som ständigt förändras för babyn i takt med att hjärnan växer och utvecklas. 

En mätt bebis är oftast också en trött bebis.

Unikt sömnmönster den första tiden

Även om alla barn är olika är det ett faktum att bebisar under sina första månader i livet följer ett sömnmönster som är unikt just för den första tiden. Därför är det inte någon idé att försöka införa rutiner för sömnen under den här perioden, det bästa är istället att försöka följa barnets rytm och låta det sova när det vill sova. Tecken på att det är sovdags är gäspningar, gnällighet, skrikighet eller att barnet drar med händerna över ögon och/eller öron. Den här perioden i livet somnar barnet ofta under amning eller flaskmatning och fortsätter gärna sin sovstund i famnen på sin förälder. Överlevnadsinstinkter talar om för barnet att det är smartast att hålla sig nära sin beskyddare.

Gäsp, då var det sovdags. Foto: Marcin Jozwiak

Det nyfödda barnet skiljer inte på dag och natt utan sover och är vaket i intervaller över hela dygnet, till stor del är det mättnad eller hunger som styr dessa intervaller. En mätt bebis är ofta också en trött bebis vid barnets första tid i livet. Ammade barn vaknar lite mer frekvent än flaskmatade eftersom bröstmjölk är lättsmält och försvinner snabbt från magsäcken. Det finns dock inga garantier för att ett barn får bättre sömn om det får ersättning. Hos ett spädbarn finns det också fördelar med att inte ha en allt för djup sömn eftersom det tycks ha en förebyggande funktion mot plötslig spädbarnsdöd.

Ungefär 16-17 timmar per dygn sover ett spädbarn men det finns också barn som sover mer och mindre med stora individuella variationer. Oftast är barnet vaket ungefär 2-4 timmar i stöten. Vid cirka 3-4 månaders ålder börjar bebisen successivt få en tydligare dygnsrytm men fortsätter sova intervallvis en lång tid framöver.

Vid den här tiden kan det vara givande att börja skapa lite kvällsrutiner, att barnet gör samma saker varje kväll vid läggdags hjälper det att förstå att det är dags att sova. Rutiner kan vara att bada, släcka ned, sjunga en sång, på med pyjamas eller något annat som passar just din familj. Det är inget måste med kvällsrutiner men kan vara mysigt för både föräldrar och barn med en nedvarvning mot kvällen. Titta inte så mycket på Klockan utan fortsätt följa barnets signaler, det spelar ingen roll om nattningen blir klockan sju eller klockan tio så länge barnet hela tiden får förutsättningar för att sova när det signalerar trötthet.

Runt halvåret brukar en del barn börja sova lite längre och mer sammanhängande pass på natten. Att sova hela natten utan ett enda uppvak kan däremot dröja flera år och är ingenting du bör förvänta dig av ditt barn.

Normalt att vakna ofta på natten

Det är vanligt att sömnen går i vågor där barnet ena månaden sover relativt sammanhängande på natten och nästa kanske vaknar många, många gånger varje natt. Något som kan ha sin orsak i massor av olika anledningar som exempelvis förkylning, förskolestart, nytt syskon, mardrömmar, separationsångest etc. Ha tålamod och empati för ditt barns behov av att försäkra sig om att du finns där hos det. Det är inte skadligt eller farligt för ett barn att vakna på natten utan ett helt naturligt och medfött beteende. Rätt som det är så har ni tagit er igenom den jobbiga perioden och barnet är tillbaka till en mer stabil sömn igen.

Barns sömn behöver inte stuktureras, styras och analyseras. det räcker gott med att sova vid trötthet och att tröstas och lugnas vid uppvak. Det barn som vaknar på natten men som sedan kommer till ro av att ammas, flaskmatas, vaggas eller bäras är ett helt normalt barn med helt normala behov som inte behöver åtgärdas på något annat sätt än att möta behoven. Var trygg  i att ditt barns sömn kommer förbättras efter hand och att du då, och faktiskt för resten av livet, med stolthet kan se tillbaka på bebistiden med vetskapen om att du var en inlyssnande förälder som mötte ditt barns behov av att ha dig nära för att kunna somna eller somna om. 

Det nyfödda barnet skiljer inte på dag och natt utan sover och är vaket i intervaller över hela dygnet . Foto: Pexels

Familjer är olika

I västvärlden har vi många samhällsnormer kring hur en duktig bebis ska vara, de har ofta den gemensamma nämnaren att egenskaper som gör livet enkelt för föräldarna är eftersträvansvärda och statusfyllda. De ideal som vi har byggt upp kring små barns sömn är ofta svåra att leva upp till eftersom de till stor del går emot det lilla barnets själva väsen. Det är inte särskilt många barn som sover hela nätter den första tiden eller ens de första åren i livet eftersom barnet har inbyggda mekanismer för överlevnad så som att amma ofta eller att vakna på natten för att säkerställa att det är på en trygg plats och att föräldrarna finns nära. Många kan därför uppleva att deras barn inte sover bra på grund av att förväntningarna på hur barnet ska sova faktiskt är orimliga. För de familjerna kan det ofta räcka med att få förståelse för hur barnets sömn fungerar för att klara av att hantera sömnsituationen.

Men precis som att barn är olika är också familjer olika och har olika förutsättningar för att kunna klara sig igenom de perioder av sömnbrist som de flesta föräldrar upplever. Saker som psykisk hälsa, socialt nätverk, kärleksrelationens dynamik, jämställdhet, sjukdom, övriga barn i familjen m.m. kan påverka kapaciteten för att kunna hantera sömnsituationen och ibland behövs det mer stöd. På samma gång finns det också familjer där barnet sover utmärkt i egen säng eller sover hela nätter från bara några månaders ålder även om det inte är så vanligt. Om sömnsituationen fungerar bra och alla verkar nöjda finns det ingen anledning till att ändra på något.

Se även