Hantera bebisskrik – tips och råd

De tre första månaderna i bebisens liv brukar vara de mest intensiva och är också den period som barnet skriker mest, även om det inte har kolik. Många spädbarn är mer oroliga på kvällen, vi vet inte riktigt varför det är så. Kanske är barnet trött av alla nya intryck som det har fått under dagen, kanske är det omogna tarmar och magknip som spökar. 

Om du har provat allt på Checklistan är det dags att gå vidare till plan B.

Testa babymassage

Om barnet verkar ha ont i magen kan babymassage vara lindrande. Kanske drar det upp knäna mot överkroppen och spänner sig eller så märker du att det verkar gasigt och pruttar mycket. Flaskmatade barn kan besväras av förstoppning medan ammade barn är skyddade av bröstmjölkens laxerande egenskaper. Vissa barn har ett större behov av att rapa efter matning än andra, att få ut en jobbig rap kan hjälpa mycket mot en bråkig mage.

Babymassage kan hjälpa mot magknip och förstoppning

Babymassage är ingen behandling i sig men kan kännas skönt för stunden för barnet.

Bär i grodposition

Förutom babymassage kan det vara lindrande för det barn som har ont i magen att grodhållas eller bäras i grodposition i bärsjal eller sele. Grodposition innebär att barnets knän är högre än rumpan. Det kan hjälpa gaser att komma ut och ger dessutom närhet till ett närhetstörstande barn.

Gå ut på en promenad

Frisk luft tenderar att ha en lugnande effekt på både föräldrar och barn och barnskrik kan kännas lite mindre intensiva utomhus. Vissa barn gillar vagn, många trivs bättre i bärsjal eller bärsele den första tiden i livet. Undvik folktäta områden. Det kan kännas jobbigt att folk tittar och bidra till att situationen känns än mer påfrestande. 

Tre flugor i en smäll: frisk luft, grodposition och närhet. Foto: Donnie Ray Jones

Ta hjälp av en pilatesboll

Sitt och studsa på en pilatesboll med barnet i famnen (eller ännu hellre i en bärsjal eller bärsele så är du snällare mot din rygg). Skumpandet och den samtidiga närheten kan göra underverk för ledsna bebisar. Prova!

Spela vitt brus

White noise eller ”vitt brus” är något som tros kunna lugna spädbarn tack vare att det påminner om ljuden från när bebisen låg i mammans mage. Kanske har du redan märkt att dammsugaren, hårtorken eller torktumlaren har en lugnande effekt.

Använd öronproppar

Att lyssna på barnskrik under en lång tid tär på psyket, det är helt okej att använda öronproppar eller hörlurar med musik samtidigt som du bär ditt barn i famnen. Det gör dig inte till en dålig förälder, tvärtom blir det enklare att stå ut med skriken och kan hjälpa dig att behålla lugnet trots den påfrestande situationen.

Öronproppar är ett viktigt hjälpmedel för att orka. Foto: Pixabay

Ta en paus

Om ni är två: turas om! Låt den ena få lite luft eller sömn medan den andra får bära och trösta.

Om du är ensam och känner att du är på bristningsgränsen är det bättre att lägga ifrån sig barnet på en säker plats, exempelvis spjälsängen eller en filt på golvet och gå ifrån i fem minuter för att andas och samla lite kraft. Ring gärna en närstående, att få ösa ur sig sina känslor och gråta en stund kan hjälpa.

Om det finns möjlighet till avlastning så är det bra att få en stund för sig själv för att få lite luft eller sova. Om du är ensam kan du också behöva ta en kort paus. Foto: Pexels

Ta inte ut din frustation på barnet

Hur frustrerande situationen än må kännas får du aldrig, aldrig skaka ditt barn, det kan leda till hjärnskador eftersom små barn är instabila i nacken och klarar inte att hålla upp sitt huvud. Andra typer av våldsamt beteende mot barnet är självklart också oacceptabelt.

Och du. Glöm aldrig att barnets skrik inte beror på att du är en dålig förälder. Du betyder precis allt för ditt barn och även om du inte lyckas hitta orsaken till varför det skriker så betyder det oerhört mycket att du finns där. På det sättet visar du att du är en klippa att luta sig mot när livet är jobbigt och svårt. 🙏🙏🙏

Se även