Förklara virus och bakterier för små barn

Det är inte helt okomplicerat att förklara för små barn varför det är viktigt att tvätta händerna och varför det kan vara olämpligt att dela vattenflaska med kompisen.

Det gäller ju inte bara i Coronatider utan även influensatider, kräksjuketider och…ja…faktiskt alla tider.

En intressant och positiv konsekvens av de åtgärder som gjorts för att sakta ned spridningen av coronaviruset är att de även har minskat spridningen av andra virus. Vinterkräksjukan försvann tidigare i år än andra år.

Det är förstås inte hållbart i längden att leva på det vis som vi gör just nu men jag tror ganska många vuxna har fått rannsaka sig själva och fundera över hur duktiga de egentligen är på att tvätta händerna. Det är ingen hemlighet att det inte bara är barn som behöver öva på den saken (ja, jag tittar på dig din snuskpelle!).

Tänk vad härligt om vi höll fast vid den goda handhygienen även när vi har återgått till det normala. Vad underbart om vi även i fortsättningen kunde minska ned spridningen av influensa, vinterkräkis och för all del alla hundratals förkylningar.

Vi som har barn på förskola kanske skulle få några färre VAB -och sjukdagar: halleluja!

Men också fortsättningsvis skulle det vara gynnsamt för våra gamla och sjuka att ha en minskad smittspridning i samhället. Influensan och vinterkräksjukan härjar bland oss och skördar liv varje år.

Många olika virus florerar i samhället. Foto: Elena Mozhvilo

Nu åter till våra små barn!

Det är lite knepigt att förklara det här med virus och bakterier för små barn, särskilt när det abstrakta tänkandet inte är så utvecklat än. Det blir lite som att berätta sagor för dem om tomtar och troll. Ett virus eller en bakterie syns ju inte men barnet måste ändå övertygas om att de finns.

Samtidigt är det en balansgång att få fram budskapet men inte skrämmas allt för mycket. Vet du med dig att du har ett generellt oroligt barn behöver du gå varsamt fram så det inte slår över åt andra hållet.

Med de allra minsta barnen är det inte någon vits att ge sig på att förklara, där får man helt enkelt ha rutiner utan att berätta så nogsamt varför. Exempelvis att vi tvättar händerna innan vi äter eller när vi har varit ute.

Att säga att händerna är smutsiga kan funka men när barnet blir tillräckligt stort för att titta ned på sina händer och konstatera att det stämmer inte, de ser inte alls smutsiga ut, då är det dags att ha det där snacket om virus och bakterier ändå.

Barnets mognad får styra över vilken nivå man lägger sig på. I vissa fall går det utmärkt att lära en tvååring att nysa i armvecket och i vissa fall behöver barnet vara lite större för att kunna ta till sig sådana instruktioner.

Hur som helst.

En bra utgångspunkt kan vara att titta på Bacillakuten tillsammans med ditt barn där de förklarar pedagogiskt vad virus och bakterier är. Eller varför inte läsa en bok tillsammans? Slicka inte på boken är en bok som förklarar mikroorganismer.

Strama är ett nätverk som arbetar för att motverka den allt mer utbredda antibiotikaresistensen hos bakterier. De har givit ut en bok som heter Förkylt. Den delas ut till till alla sjuåringar och är alltså för lite större barn med ganska mycket text men fungerar fint att använda som utgångspunkt även i samtal med små barn. Den går att ladda ned gratis här.

Lycka till! 🦋